ברלין ברלין

טרום כריסמס בברלין

פעם ראשונה בברלין, 2 זוגות חברים, בנוף אורבני רחוק מהטבע ואני מרגישה את הגאות והשפל שעדיין בתוכי. ההליכה בין בתי הקפה המעוצבים למוזיאון הטרור, בין השווקים מלאי החיים לאנדרטת השואה ובין המסיבות הפרועות לחומה שנפלה רק לפני פחות מ – 30 שנה לא משאירים אותי אדישה.

הגענו בתחילת דצמבר, תקופה נפלאה ,מזג האוויר קר, אך הנעלים המעולות של קולומביה בשילוב מעיל טוב לא נתנו לקור לחדור ואפשרו הליכות רבות ברחובות העיר. כ – 60 שווקי כריסמס צצים להם בכל שנה וכשהשמש יורדת העיר מתמלאת באורות ושלל קישוטים צבעוניים. השווקים מלאים בדוכנים מושקעים של מתנות קטנות ומעוצבות בצבעי הכריסמס. ריחות של אין ספור מאכלים מתוקים המתערבבים בריח הנקניקיות והערמונים. אנחנו הולכים לאיטנו בשווקים הומי האדם שבאופן מפתיע מתנהלים בשקט ורוגע. מגיעים לדוכן ה Gluhwein (יין חם, מתוק ומלא בתבלינים) ומזמינים 4 כוסות שמשמחות ומחממות את ליבנו (כשמחזירים את הכוסות מקבלים חזרה את הפיקדון). למרות שזה לא החג שלנו שמחנו לקחת חלק בחגיגות של הנוצרים והחנוכיות שהיו פזורות בכל העיר נתנו הרגשה טובה שגם אנחנו מוזמנים.

אטרקציות בברלין
חנוכיה בשער ברנדבורג

שני שווקי כריסמס מומלצים

הראשון היה קרוב למלון ששהיינו בו באזור קודאם ולכן ביקרנו בו מספר פעמים, אהבתי במיוחד את ההשקעה הגדולה בדוכנים, כולם עשויים מעץ מלא ומעוצבים בהקפדה כל כך גדולה כאילו הם שם לתמיד ולא רק לכבוד השוק הססגוני. השוק נמצא בסמיכות לכנסיית Kaiser-Wilhelm ברחוב Kurfürstendamm

השני והמפורסם ביותר נמצא בכיכר Gendarmenmarkt . הכניסה עולה יורו, בסוף החג נקנה ממנו אוכל לעניי העיר. השוק נמצא תחת אוהלים לבנים ומוקמת בו במה מרכזית עם הופעות משתנות של תושבי העיר. למרות ההמוניות יש בו אווירה אוטנטית רגועה וחגיגית. גם המיקום בכיכר היפה שמצד אחד עומד הדום הצרפתי ומצד שני הדום הגרמני מקנים לו אווירה קלאסית כמו מהסרטים.

בבקרים אנו מבקרים באזורים המרכזיים בעיר, באחד הבקרים אף לקחנו סיור מאורגן ה "המיטב" של נדב ששילב בתוכו היסטוריה של העיר לצד רחובות ומבנים מרכזיים. בערבים מבלים בברים ובמועדונים ונהנים מהבירות המעולות של הגרמנים.

כריסמס בברלין
שוק הכריסמס בקודאם
שוק כריסמס ברלין
בשוק בכיכר Gendarmenmarkt
כריסמס בברלין

כמה מקומות השאירו חותם יותר מאחרים:

Hackesche Hofe

מערכת חצרות פנימיות שמקושרות ביניהן במעברים, שופצו בצורה נפלאה ולמרות שמיועדת לתיירים נותנות תחושה של כניסה להווי ברלין. סביב החצרות ישנן חנויות מיוחדות, גלריות, מוזיאונים, גרפיטי, בתי קפה ומסעדות. במרכז רוב החצרות ישנו עץ גדול ועל הקירות מטפסים מיני מטפסים, הצמחיה שנשירה בחורף מוסיפה לאווירה הטבעית.

כדי להגיע לחצרות יש לרדת בתחנת Hackescher Markt

ברלין בחורף
מקומות מיוחדים בברלין
קניות בברלין
גרפיטי בברלין

פארק Tiergarten

פארק ענקי המשתרע מגן החיות ועד שער ברנדבורג, ממליצה לאוהבי הטבע לטייל בו גם בחורף. הפארק מלא פינות קסומות, נחלים, אגמים קטנים עם גשרים ופסלים. בבקרים תראו בו את חובבי הספורט הברלינאים ואת בעלי הכלבים. אנחנו זכינו לפגוש גם סנאיים שעירים שנהנו ממרכזי האכלה המסודרים.

פארקים בברלין
אטרקציות בברלין
ברלין בסתיו
פארק ברלין

מוזיאון Topography of Terror

מוזיאון שבחלקו פתוח ומתקיים לאורך החומה, מעל חורבות המפקדה המרכזית של הגסטפו ומרתפיה ובחלקו במבנה סגור. התערוכה בנויה בעיקר מתמונות והסברים ומתעדת את השנים 1933-1945.  במוזיאון מציגים כיצד, על ידי הפחדה וטרור, הביאו לחוסר לגיטמציה של קבוצות באוכלוסיה ומשם הדרך להשמדתם. מוזיאון לא קל לצפיה ובי באופן אישי עורר הרבה רגשות, בעיקר קשים אך גם הבנה שמוזיאון כזה הנמצא במרכז ברלין מבטא את השינוי שבה נמצאת העיר.

כתובת : Niederkirchnerstraße 8

מוזיאון בברלין
מוזיאונים מומלצים בברלין

חומת ברלין East Side Gallery

חומת ברלין נפלה בשנת 1989, הייתי רק בת 13, אני זוכרת את התקשורת והשיחות סביבי . אך עד שהגעתי לברלין לא הזדמן לי לשמוע לעומק את הסיפורים על הקמתה ונפילתה של החומה. הופתעתי עד כמה נשאבתי לסיפורים וכשחזרנו לארץ מייד חיפשתי סרטים על אותה תקופה. מתוך 156 מטר של חומה נשארו מספר מקטעים, אחד המקטעים הוזכר למעלה כחלק ממוזיאון הטופוגרפיה של הטרור. במקטע השני ביקרנו ביום הקר ביותר שלנו בברלין, האתר נקרא East Side Gallery, למעלה מ 100 ציורים שצויירו על גבי החומה על ידי אמנים מכל העולם .למרות הקור התקשנו לעזוב.

נמצאת ברחוב: Mühlenstraße

חומת ברלין

אסיה בברלין

אני מאוד אוהבת אוכל אסייתי ושמחתי לטעום כזה גם בברלין, 3 המלצות לפניכם:

מסעדה הודית Amrit

הגענו אליה במקרה ולא הצטערנו, אוכל הודי אמיתי וטוב. מסעדה מוקפדת, ההודים נראים ברלינאים אך הטעמים ללא ספק מהודו אהובתי. לאחר שאכלנו גילינו שזו רשת עם סניפים בכל ברלין.

amrit.de

מסעדות בברלין

מסעדה אסייתי Dudu

ואווו איזו מסעדה מעולה ! מעוצבת בפשטות עם סטייל , נעימה, רומנטית והעיקר אוכל פשוט נהדר. כל הטעמים מדוייקים ומוקפדים. הסושי נהדר, מנת הקארי מצויינת, סלט פאפאיה ירוקה חריף בדיוק במידה. המחירים לא זולים אך כמו כל האוכל בגרמניה זה תמיד יותר זול בהשוואה להארץ. זו היתה הארוחה הכי טובה שלי בברלין.

dudu-berlin.de

מסעדות מומלצות בברלין

מזנון מהיר אפגני Oriental Street

סיפרתי כבר שביום הקר ביותר שלנו ביקרנו ב East Side Gallery, כדי לברוח מהרוחות נכנסנו להתחמם בקניון החדש שנקרא על שם החומה East Side Mall. איך שעלינו לקומה העליונה ריח חמים וטוב משך אותנו לאחד מדוכני ה Fast food הנקרא Oriental Street. בחרנו את המנות הצמחוניות ופשוט התענגנו. האוכל האפגני מזכיר מאוד את האוכל ההודי, למרות שזה סך הכל דוכן Fast food בקניון הוא מומלץ בחום.

אוכל מהיר בברלין

לסיום אמליץ על הפאב הכי טוב שביקרנו בו :

Monkey Bar

הפאב נמצא במלון Hotel Bikini, כשהגענו היה תור בכניסה שנראה ארוך אך תוך רבע שעה השארנו את מעילינו בכניסה ועלינו לקומה ה – 10. התגלה לפנינו פאב מקסים, חדשני, עם מוזיקה מעולה , עיצוב יפיפה, ישיבה הצופה לחלונות ענק לעבר גן החיות (הגענו בערב אז לא ראינו את הקופים). מוזיקה אלקטרונית כייפית, נשנושים ואוכל טעים (הלאבנה הסגירה שהמקום שייך לישראלים) בדיוק ככה דמיינתי את חיי הלילה בברלין.

Monkeybarberlin.de כתובת: Budapester Str. 40 באזור הקודאם

תמונה מתוך אתר האינטרנט של הפאב

וגם המלצה על המלון שישנו בו:

Mercure Hotel Berlin Wittenbergplatz

מלון 4 כוכבים, לא יקר, יפייפה, מעוצב בצבעוניות מקסימה. חדרים לא גדולים אך בהחלט מספקים ונעימים, אנשי קבלה שעוזרים בהכל. ממוקם מול תחנת רכבת תחתית וסמוך לרחוב Kurfürstendamm שופע חנויות המתוגים. אהבתי מאוד את המלון, אהבתי שהיה קרוב יחסית לפארק. אני לא חובבת שופינג אך לחובבים זה בהחלט מיקום מצוין. בפעם הבאה אנסה לינה במיקום פחות נוצץ אולי באזור הנקרא מיטה.

תמונה מתוך אתר האינטרנט של המלון

ברלין, אני עוד אשוב

הביקור הראשון בברלין השאיר טעם של עוד, הרצון שלי לצאת לבלות בעיר בלי להתעסק עם העבר לא היה רלוונטי, אי אפשר להתחמק מהעבר בטח לא בפעם הראשונה בברלין, אך דווקא ההתעסקות עם ההיסטוריה בשילוב הטיולים וההנאות יצרו טיול משמעותי וחזק עבורי.

ברלין בחורף

‏4 תגובות

1. שיינא קייט ב- ינואר 8, 2019 בשעה 5:21 pm

פוסט מפורט ומהמם..עושה חשק לחזור💖✨😍

2. Sari Even ב- ינואר 8, 2019 בשעה 5:48 pm

פוסט שווה עם אחלה המלצות! עדיין לא הייתי בברלין , מחכה לאביב!