משפחה הונגרית נופשת באגם בלטון

אגם בלטון עם ילדים

דבורה ועודד, חמותי וחמי, הכירו כשהיו בני 14 ומאז הם ביחד. שנים ארוכות גרים בנתניה, בדירה הצופה לעבר הים. יחד עם חתולה ושתי כלבות קטנות אך בעיקר האחד עם השניה. מנהלים זוגיות צמודה צמודה המעוררת השראה. יחד הם מבשלים, מנקים ומבקרים את הנכדים. בכל השבתות מבלים בחופי הים התיכון ובחורף בחופי ים המלח. כשהם מגיעים אלינו הם מוציאים מהשק את כל המצרכים ומיד מתחילים בהכנת הבלינצ'סים.

אמא של דבורה עלתה מהונגריה. המאכלים ההונגרים מוגשים בימי שישי והשפה שגורה בפיה של חמותי. כשקנינו כרטיסי טיסה לבודפשט, בדרכנו לסלובקיה, ידעתי שזו הזדמנות להגשים לדבורה חלום ישן. הצעתי להם להצטרף אלינו לחלק ההונגרי ולקחת את כולנו לבית ילדותה של אמה בכפר Aba.

טיול משפחתי בהונגריה
דבורה ועודד

אגם בלטון

את המפגש המשפחתי תאמנו לאגם בלטון הנמצא כשעה נסיעה מבודפשט ולא רחוק מהכפר של המשפחה. בהונגריה אין ים אך התושבים זכו באגם הגדול ביותר במרכז אירופה עם טמפרטורה מים המגיעה בקיץ ל-25 מעלות. לאחר כ-10 ימים גדושים בסלובקיה הילדים היו בשיא ההתרגשות לפגוש את סבם וסבתם. גם השמש חייכה אלינו ונהננו מכמה ימים של בטן גב לחופי האגם. הופתענו מאוד מהמים הנעימים והאווירה הרגועה. לבית ששכרנו היה חוף כמעט פרטי לא רחוק מהעיירה Siófok, בגדה הדרומית של האגם.

אטרקציות באגם בלטון

שיופוק Siófok

אחת העיירות הגדולות השוכנות לצד האגם. בקייץ מתמלאת בתיירים המגיעים לנפוש ולחגוג בשמש הנעימה. רחוב Petőfi stny (המקביל לחוף) מלא בחנויות ומסעדות צפופות. הברים נפתחים בערבים ומוכרים קוקטלים בכוסות צבעוניות. האווירה צעירה ושמחה, ממש עיירת נופש נחמדה. המשך הרחוב הופך למדרחוב ללא מכוניות. התיירים מוזמנים לקנות גלידות ושלל מתוקים ולהנות ממופעי רחוב של אמנים. חובבי הגלגל הענק ימצאו אותו בקלות לצידי האגם.

טיהאני Tihany

מהנמל Szántód boat station הנמצא דרומית ל Siofok יוצאת מעבורת מכוניות לעבר חצי האי Tihany. נסענו עם שני רכבים, קנינו כרטיסים וחיכינו בסבלנות בטור לעלות עם הרכבים לאניה. כשהאניה הפליגה יצאנו מהרכב לסיפון וחיפשנו את סבא וסבתא. לתדהמתנו גילינו שהם נעלמו יחד עם רכבם. חיכינו בצד השני למעבורת הבאה, סקרנים להבין את פשר התעלומה. הילדים התגלגלו מצחוק כששמעו שסבא יצא לקנות גלידה ופספס את המעבורת הראשונה.

הפלגה קצרה הובילה אותנו לחצי אי שעליו יושבת עיירה יפיפייה. ברחובותיה משובצות חנויות מוקפדות מלאות במזכרות, כלים, מפות תחרה ושקיות של פפריקה הונגרית. בחלקה העליון של העיירה הציורית עומד המנזר היפה Tihanyi Bencés Apátság ולצידו טיילת המשקיפה על הנוף המשגע של האגם. טיילנו בהנאה שעה ארוכה שבסופה עצרנו לאכול גולאש במסעדה.

מעבורת באגם בלטון
שייט במעבורת עם הרכבים
טהאיני אגם בלטון
כפרים סביב אגם בלטון
כפרים בבלטון

גבעות, עיירות ושלווה

את הדרך חזרה מחצי האי העברנו דרך היבשה. באזור אגם בלטון האדמה פוריה מאוד. יחד עם מזג האוויר המתון היא הפכה לאידיאלית לגידול גפנים ותעשיית היין באזור פורחת. נסענו באיטיות בין הגבעות והעיירות, עצרנו לטבילה קצרה להתרעננות באגם. הכניסה מהחופים בצד הצפוני של האגם היא ישירות למים העמוקים והקרקעית מלאה באבנים. לעומת חופי הגדה הדרומית הרדודים והחוליים. הגענו לחוף הבית שלנו ב Siofok בדיוק לשקיעה, זמן טוב להודות על יום נעים במיוחד.

הצצה לחיים בכפר הונגרי

נכנסנו לבית המשפחה שנותרה בהונגריה. חיכו לנו הסבא והסבתא, שתי הבנות ושני הנכדים. כולם מדברים רק הונגרית. קיבלנו נשיקות וחיבוקים הונגריים חמים. הכניסו אותנו לחדרון חשוך דרך מטבחון קטן. על השולחן חיכו לנו מרק שעועית ולחמניות שנאפו במיוחד עבורנו. דבורה שמשה כמתורגמנית וסיפרה שאת כל האוכל שלהם הם מגדלים בחצר. גם את האוכל של בעלי חיים (למאכל) הם מגדלים בחלקות מאחורי הבית. אנשי אדמה אמיתיים, אוכלים רק מה שגדל באותה עונה בחצר ביתם. אני הסתובבתי שם מלאת התרגשות. למרות שזו לא המשפחה שלי, הרגשתי שאני נוגעת בשרידי זיכרון קולקטיבי חי של העם היהודי.

כפרים בהונגריה
כפרים מחוץ לבודפשט
יום מחוץ לבודפשט
מחוץ לבודפשט
בית הילדות של סבתא שרה

מה שלא הספקנו הפעם באגם בלטון

שייט גיגיות בעיירה Tapolaca במערכת מערות תת קרקעיות. יש להזמין כרטיסים מראש.

מבצר Sumeg שבו ניתן לבקר וגם לאכול ארוחת ערב של אבירים

חוף מסודר Csopak Strand שבו יש 2 מגלשות מים ישירות לאגם וגם מסלול וייפ אאוט עם מכשולי מים Csopak beach fun sport

פארק אתגרי Sobri Jóska Adventure and Amusement Park הכולל שפע של פעילויות לילדים בכל הגילאים: פארק חבלים, אומגות, בנג'י, טרמפולינות, אופני מים, כדורי מים ועוד.